ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Skąpe
  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Jednostki pomocnicze

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XIII/80/2007 Rady Gminy Skąpe z dnia 29 października 2007r. w sprawie określenia zasad finansowania sołectw na terenie gminy Skąpe

Informacja ogłoszona dnia 2007-10-31 10:03:37 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Uchwała Nr XIII/80/2007
Rady Gminy Skąpe
z dnia 29 października 2007r.

w sprawie określenia zasad finansowania sołectw na terenie gminy Skąpe

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), uchwala się:

ZASADY FINANSOWANIA SOŁECTW NA TERENIE GMINY SKĄPE

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§1. Niniejsza uchwała określa:
1) zasady gospodarki finansowej sołectw,
2) kompetencje finansowe sołectwa,
3) sposób prowadzenia przez gminę nadzoru nad gospodarką finansową sołectwa.

§ 2. Użyte w uchwale określenia oznaczają:
1) Gmina –Gminę Skąpe,
2) Wójta – Wójta Gminy Skąpe,
3) Urząd – Urząd Gminy Skąpe,
4) Sołectwo – jednostka pomocnicza Gminy,
5) Statut – statut sołectwa,
6) Ustawa – ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001, Nr 142, poz. 1541 z późn. zm.)

Rozdział 2
Zasady gospodarki finansowej sołectwa

§ 3.1. Gospodarka finansowa sołectwa jest jawna i podlega kontroli jego mieszkańców.
2. Kontrola, o której mowa w ust.1 jest prowadzona zgodnie ze statutem sołectwa.

§ 4.1. Nie później niż do 30 marca sołtys wsi zwołuje zebranie wiejskie, na którym uchwalany jest plan finansowy sołectwa na dany rok. Projekt planu finansowego opracowuje sołtys wraz z radą sołecką.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1 stanowi podstawę finansowej i rzeczowej działalności sołectwa w danym roku budżetowym.
3. Zebranie wiejskie może zmieniać roczny plan finansowy sołectwa w zależności od potrzeb w granicach środków przyznanych przez Radę Gminy na dany rok budżetowy.
4. Roczny plan finansowy sołectwa powinien uwzględniać potrzeby wszystkich członków wspólnoty samorządowej sołectwa.

§ 5. 1. Przyjęcie rocznego planu finansowego lub wprowadzenie jego zmian odbywa się w formie uchwały zebrania wiejskiego.
2. Zarówno uchwała w sprawie przyjęcia rocznego planu finansowego sołectwa jak i inne uchwały dotyczące finansów sołectwa muszą zawierać:
a) datę podjęcia,
b) cel lub cele na jakie przeznacza się środki sołectwa wraz z określeniem kwot niezbędnych do ich realizacji,
c) terminy realizacji celów założonych w planie finansowym,
d) wskazanie osoby lub osób odpowiedzialnych za realizację uchwały,
e) podpis osoby prowadzącej zebranie.
3. Do zwoływania i przebiegu zebrania wiejskiego poświęconego uchwaleniu rocznego planu finansowego mają zastosowanie uregulowania określone w statucie sołectwa.
4. Z zebrania wiejskiego sporządza się protokół, do którego dołącza się listę obecności, uchwały podjęte na zebraniu i inne załączniki, w przypadku ich sporządzenia.
5. Dokumentację z zebrań wiejskich przechowuje sołtys, który przekazuje ją do archiwizacji w Urzędzie, w terminie do 30 dni po upływie kadencji.

§ 6. 1. Roczny plan finansowy stanowi podstawę do wypłacania przez Wydział Finansowo Budżetowy Urzędu należnych sołectwu środków finansowych.
2. Sołtys jest zobowiązany przekazać roczny plan finansowy sołectwa na dany rok budżetowy, przyjęty przez zebranie wiejskie, Skarbnikowi Gminy, w terminie do dnia 31 marca.
3. Sołtys jest zobowiązany każdorazowo przekazać Skarbnikowi uchwałę zebrania wiejskiego w sprawie zmiany rocznego planu finansowego, w terminie do 14 dni od dnia jej podjęcia.

§ 7. 1. Obsługa finansowa sołectw jest prowadzona przez Wydział Finansowo Budżetowy Urzędu Gminy.
2. Wszelkie dochody i wydatki sołectw muszą być wprowadzone do budżetu Gminy i zaksięgowane na koncie analitycznym prowadzonym dla każdego sołectwa oddzielnie.

§ 8. 1. Wypłata Sołectwu środków na realizację rocznego planu finansowego odbywa się na podstawie pisemnych wniosków o wypłatę, które muszą być zgodne z rocznym planem finansowym.
2. Wniosek o wypłatę mogą złożyć:
a) gospodarz wiejskiej świetlicy środowiskowej – na wydatki związane z działalnością merytoryczną tej świetlicy, które są finansowane z budżetu sołectwa oraz na wydatki związane z zarządem nieruchomością świetlicy wiejskiej, w której działa świetlica środowiskowa, jeżeli został do tego upoważniony uchwałą zebrania wiejskiego,
b) sołtys wsi lub upoważniony przez niego członek rady sołeckiej – w pozostałych przypadkach.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 musi określać cele, na które będą wydatkowane środki, musi być zgodny z rocznym planem finansowym sołectwa oraz opatrzone datą i podpisem sołtysa lub gospodarza wiejskiej świetlicy środowiskowej.
4. Sołectwo rozlicza wydatki rachunkami, które muszą być opisane i podpisane przez osobę, która składała wniosek o wypłatę środków, sołtysa i co najmniej 3 członków Rady Sołeckiej.
5. Rozliczenie pobranych środków następuje w terminie do 30 dni od dnia ich pobrania. Za rozliczenie zaliczki odpowiedzialna jest osoba, która ją pobrała.

§ 9. Źródła dochodów sołectwa określa jego statut.

Rozdział 3
Kompetencje finansowe sołectwa

§ 10. Sołectwo może realizować zadania jedynie w ramach ustawowych kompetencji Gminy.

§ 11. 1. Posiadane przez sołectwo środki finansowe mogą być wydatkowane na :
1) prowadzenie inicjatyw służących poprawie estetyki oraz stanu ochrony środowiska, a w szczególności:
a) prowadzenie sołeckich konkursów, których celem jest podniesienie poziomu estetycznego sołectwa,
b) konserwacje i remonty gablot informacyjnych, kaplic i krzyży przydrożnych oraz innych obiektów użyteczności publicznej i małej architektury na gminnych terenach,
c) pielęgnację zieleni komunalnej oraz terenów użyteczności publicznej w sołectwie,
d) wykonywanie nasadzeń zieleni trwałej na terenach należących do gminy,
2) finansowanie działalności świetlic wiejskich,
3) organizowanie przez radę sołecką uroczystości i imprez masowych dla mieszkańców sołectwa:
a) imprezy okolicznościowe: Dzień Dziecka, Dzień Kobiet, Sprzątanie Świata itp. - nie więcej niż 200zł,
b) festyny wiejskie - nie więcej niż 800zł.
4) prowadzenie drobnych inwestycji tworzących lub poprawiających infrastrukturę sportową, rekreacyjną lub kulturalną sołectwa, a w szczególności montaż ławek, urządzanie placów zabaw dla dzieci, prace konserwatorskie i zakupy wyposażenia świetlic wiejskich i sołeckich obiektów sportowych, itp.,
2. Sołectwo w ramach posiadanych środków finansowych musi zapewnić środki na utrzymanie wiejskiej świetlicy środowiskowej, w zakresie finansowania działalności merytorycznej, w przypadku jej powołania – w wysokości minimum 20% środków finansowych będących w dyspozycji sołectwa.

§ 12. Sołectwo nie może finansować następujących działalności:
1) statutowej placówek oświatowych, stowarzyszeń i innych organizacji działających na podstawie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie
2) kościołów wyznaniowych;
3) gospodarczej prowadzonej przez osoby fizyczne lub osoby prawne;

§ 13. 1. Wynagrodzenie za prace wykonane na rzecz sołectwa wypłacane jest z budżetu Gminy, na podstawie stosownej umowy zawierającej wszystkie postanowienia umawiających się stron.
2. Wynagrodzenie z tytułu umowy, o której mowa w ust. 1 obciąża środki finansowe będące w dyspozycji sołectwa.

§ 14. W celu realizacji zadań przekraczających możliwości finansowe sołectwa lub adresowanych do mieszkańców więcej niż jednego sołectwa możliwe jest finansowanie tych zadań przez więcej niż jedną jednostkę pomocniczą gminy.

Rozdział 4
Nadzór gminy nad gospodarką finansową sołectwa

§ 15. 1. Wszystkie decyzje finansowe sołectwa muszą być udokumentowane na piśmie.
2. Do przechowywania finansowych dokumentów sołectwa mają zastosowanie przepisy jednolitego rzeczowego wykazu akt obowiązującego dla organów gminy.

§ 16. 1. Urząd prowadzi archiwum dla dokumentów sołectwa.
2. Sołtys odpowiada za przekazanie dokumentów finansowych sołectwa do archiwizacji i w tym zakresie współpracuje z pracownikiem służb finansowych Urzędu odpowiedzialnych za rozliczenia finansowe sołectw.

§ 17. 1. W terminie do 28 lutego każdego roku sołtys zobowiązany jest złożyć przed zebraniem wiejskim pisemne sprawozdanie z realizacji budżetu sołectwa za rok poprzedni.
2. W terminie do 30 marca sołtys składa sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 również Skarbnikowi Gminy.

§ 18. Gospodarka finansowa sołectwa podlega nadzorowi i kontroli organów gminy.

§ 19. 1. W terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały zebrania wiejskiego, Wójt ma prawo wstrzymać jej wykonanie i zobowiązać sołtysa do ponownego rozpatrzenia sprawy przez zebranie wiejskie.
2. Wstrzymanie wykonania uchwały, o którym mowa w ust. 1 może nastąpić w sytuacji gdy zostały naruszone postanowienia niniejszego uchwały określone w § 4, § 5, § 11, § 12

§ 20. 1. Środki wydatkowane przez sołectwo na inne cele niż określone w § 11 podlegają zwrotowi do budżetu Gminy.
2. Zobowiązanym do zwrotu należności, o których mowa w ust. 1, jest osoba, która pobierała kwotę podlegającą zwrotowi.
3. Zwrot środków, o których mowa w ust. 2 musi nastąpić w ciągu 7 dni od doręczenia pisemnego wezwania do ich zwrotu, podpisanego przez Wójta Gminy.

Rozdział 5
Postanowienia końcowe

§ 21. W przypadku wystąpienia sytuacji nie uregulowanej postanowieniami niniejszej uchwały mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym i o finansach publicznych.

§ 22. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Skąpe.

§ 23. Uchwała wchodzi w życie 1 stycznia 2008r. i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.


Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Mirosław Olczak

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Skąpe
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Alicja Hoppen-Anyszko
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2007-10-30
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Alicja Hoppen-Anyszko
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2007-10-30 14:19:46
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Marta Kincel-Olejnik
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2007-10-31 10:03:37
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Marta Kincel-Olejnik
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2007-10-31 09:03:37
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4706 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony